For menigmann kan det bety at sykkeltyverier, innbrudd og rene tyverier vil bli henlagt med en gang, uansett bevisets stilling. For næringslivet kan det bety at butikktyverier, nasking og tyverier der tyvene tar seg inn i bedriftens åpningstid, kan bli henlagt på samme måte. For transportbransjen betyr det at dieseltyverier, tyveri av last og bilrelatert utstyr ikke vil bli etterforsket. Ikke det at dette er noe nytt for vår bransje – det viser Brennpunkt-dokumentaren ”Forbrytelse uten straff” (sendt 29. mars 21.30 på NRK1).

Hva gjør det med rettsoppfattelsen vår?

Vi har vokst opp med en oppfatning om at hvis noen bryter loven, skal politiet sørge for at de skyldige blir tatt og at saken blir avgjort i en domstol. Norsk transportbransje har i mange år slitt med flere ulike organiserte tyverier. Det stjeles diesel, det stjeles varer fra biler på transportoppdrag, førerhus tømmes for GPS-er, kaffetraktere, mobiltelefoner og penger. Når tyveriene anmeldes, går det som regel et par uker før melding om henleggelse kommer i posten. Hva skjer da med oss – vi som vokste opp med en tro på at politi og rettsvesen skal beskytte oss fra kjeltringene? Noen av oss resignerer, mens andre tar saken i egne hender.

Når vold erstatter paragrafer, bøter og fengsel

I Brennpunkt-dokumentaren forteller en mann fra Vestlandet om hvordan han og flere andre ansatte så diesel-tyver i aksjon på overvåkningskamera, plukket med seg slagvåpen og gikk løs på tyvene. De ble slått mer eller mindre helseløse og etterlatt ved veien – bilen de kom i ”tok vi oss av”, forteller mannen. For vår egen del støtter vi ikke selvtekt, men etter årevis med henleggelser, forsøk på anmeldelser – til og med overlevering av gjerningsmenn og tilståelser – uten at noe skjer, forstår vi at det kan sprekke for noen og hver.

Anmeldelse nytter ikke – hva blir da resultatet?

I en undersøkelse i 2012 sa nesten halvparten av medlemmene i NLF at de ikke fant det bryet verdt å anmelde dieseltyveri. Geir A. Mo i NLF understreker overfor NRK at forbundet ikke deler denne oppfatningen. – Det er viktig å anmelde, slik at politiet får dette inn i statistikken, sier han. I TS Forum Norge er vi for så vidt enige i at det er fint å hjelpe politiet med slike statistikker, men vi har høy grad av forståelse for at medlemmene i NLF heller prioriterer arbeidstiden sin på egen jobb enn å ”kaste den bort” med å utarbeide og sende inn en anmeldelse man vet det ikke kommer til å bli gjort noe med.

Dette sender signaler til flere enn de lovlydige

Har du fulgt med på bloggen vår? Hvis ikke, kan det være lærerikt å se på dette blogginnlegget: https://tsforumnorge.wordpress.com/2012/05/ Du kan også gå inn på annet sted i nettsiden vår; https://www.tsforumnorge.no/lastebilmafiaen-kommer/ Begge steder refereres det til de kriminelle tilstandene for transportbransjen i Sveige, modig dokumentert av journalistene bak stoppafusket.nu. Når politi og myndigheter ikke prioriterer de kriminelle problemene vår bransje møter daglig, åpnes det for en ytterligere etablering av kriminelle nettverk rettet nettopp mot vår bransje. Tidligere pågripelser og dommer har til de grader dokumentert at det står organiserte kriminelle miljøer bak forbrytelsene som rammer vår bransje og våre medlemmer. Når riset bak speilet forsvinner, er vi redd for at dem det går ut over, kan komme til å ta seg til rette for å straffe de kriminelle utøverne med midler som aldeles ikke er naturlige i regulær norsk straffepleie. Vi sier ikke at vi støtter slik atferd, men vi sier at vi skjønner den. Frustrasjon er roten til mye vondt. Og frustrasjonen ved ikke å bli hørt av ordensmakten; dem vi har vokst opp med som beskyttere av liv og eiendom, kan komme til å bli voldsom. Akkurat som resultatene av den.