Samme transportør tatt igjen – det er et mønster her…

Firma Daniel Gustafsson i Sverige står bak flere tilfeller av juks med sjåførkort og kjøre- og hviletid ved kjøring i Norge.

Nettstedet tungt.no er ofte tidlig ute med både godt og dårlig nytt fra transportbransjen – så også med nyheten om at det er firmaet Daniel Gustafsson som står bak de siste dagenes juks med identiteter og kjøre- og hviletid.

Tungt.no skriver: “Rent juridisk er det to selskaper som har vært involvert i ulovlighetene, men de har samme eier og lik profilering. Onsdag i forrige uke ble først en estisk lastebil med rumensk sjåfør stanset ved Håbakken kontrollstasjon ved Lærdal. Bare i løpet av siste døgn hadde han kjørt lastebil i mer enn 17 timer. I tillegg hadde han 100 timer lenger arbeidstid enn lovlig i løpet av de to siste ukene. Dessuten hadde han kjørt på annenmanns sjåførkort hele 18 av de siste 28 dagene.

Tungt.no sitter på opplysninger som viser at det estiske selskapet er eid av svenske Daniel Gustafsson. Bilene hans er et vanlig syn på norske veier.

Dagen etter, altså torsdag, stanser og kontrollerer myndighetene et annet vogntog. Denne gangen er det på Jessheim, og bilen er registrert på Daniel Gustafssons svenske bedrift. Den rumenske sjåføren ble svært ordknapp da politiet fant hans eget sjåførkort i skriveren, samt ytterligere to sjåførkort i lastebilhytta under ransaking. Sjåføren er utvist av landet og mistet foreløpig førerretten.

Videre skriver tungt.no: “Vår svenske samarbeidspartner, Proffs, tar kontakt med Daniel Gustafsson og vil stille spørsmål om bilene som nå er stanset i Norge. – Hvilke biler? svarer Gustafsson først. Men når vi konfronterer ham med at det er han som faktisk eier bilene, innrømmer han det, før han kommer med et annet svar: – De tilhører det estiske selskapet, det er folk der dere må prate med, forteller han og avslutter samtalen.

Mer vil han ikke si på telefon, men via mail forteller han at det er sjåførens ansvar å følge reglene og at hans estiske selskap har blitt informert om å skjerpe seg. At doble sjåførkort skal være satt i system er noe han sterkt benekter.”

Så langt artikkelen i tungt.no. Det verste med det artikkelen dreier seg om, er ikke de enkeltstående lovbruddene, i og for seg. Det verste er at det er et tydelig system i jukset, et system som etter hvert er blitt så tydelig og så vanlig at det i seg selv nærmest skriker etter flere kontroller og strengere reaksjoner. Så lenge bedrifter som Daniel Gustafsson bare setter inn nye sjåfører når de tidligere utvises på grunn av lovbrudd, er bare ikke godt nok. Vi mener at reaksjonene etter hvert MÅ kommer på bedriftsnivå; at slike som Daniel Gustafsson må nektes kjøring i Norge for et lengre tidsrom.

Et nesten like viktig spørsmål: Hvem er oppdragsgiveren/speditøren som benytter Daniel Gustafsson i Norge? Svar mottas med takk …