– PostNord i Danmark selv skyld i underskuddet

I et brev til den danske regjeringen skriver virksomheten Danske Fragtmænd A/S at PostNords voldsomme underskudd i Danmark ene og alene skyldes bedriftens satsing på å bli størst på stykkgods og pakker i Danmark ved å dumpe prisene.

Danske Fragtmænd A/S er ingen hvemsomhelst i det danske transportmarkedet. Med 3.000 ansatte, 1.600 lastebiler og 40.000 bedriftskunder er dette Danmarks største nasjonale transport- og logistikksystem.

Bedriften er 34 % eid av Posten/Bring, og på nettsiden deres står det følgende: ”På nuværende tidspunkt er 34 % af aktieposten ejet af Posten Norge, og det er parternes forventning, at hele aktieposten i Danske Fragtmænd A/S på sigt skal overtages.”

PostNord ble dannet ved en sammenslåing av Post Danmark A/S og svenske Posten AB i 2009. Nå mangler det milliarder i kassen hos PostNord, som gjør seg klar for å si opp ansatte og kutte i aktivitet.

I en pressemelding opplyser selskapet at det mangler 2,34 milliarder danske kroner, som tilsvarer nær 2,9 milliarder norske kroner. Samtidig legges det opp til mellom 3.500 og 4.000 oppsigelser i Danmark over de neste to til tre årene.

Endringene som skal iverksettes innebærer at danske husstander kun vil motta ordinær brevpost én gang i uken. Selskapet kutter også ut levering av reklamer og lokale ukeaviser.

Satset alt for å få markedsandeler

Dette er bakgrunnen for brevet fra Danske Fragtmænd til regjeringen. I brevet understreker de at det er PostNords ekstreme satsing på å oppnå høyere markedsandeler på pakke- og stykkgodsleveranser ved å dumpe prisene, som ligger bak det voldsomme underskuddet. I 2015 sto denne delen av virksomheten til PostNord i Danmark for hele 83 % av underskuddet.

I brevet advarer Danske Fragtmænd mot utviklingen, og viser til at noe av det samme har skjedd tidligere. På 90-tallet prøvde DSB Stykgods samme underbudsstrategi for å vinne det danske pakke- og stykkgodsmarkedet. Resultatet ble et underskudd på rundt 50 % av omsetningen.

Kan det samme skje i Norge?

Norpost i Norge slo seg konkurs 15. mars i år. De har til nå vært den mest profilerte konkurrenten til Posten Norge på pakker og brev. De satset alt på at den nye loven om posttjenester skulle gi grunnlag for å konkurrere med Posten på like vilkår. Loven ligger fortsatt til behandling, og er ikke klar for endelig godkjennelse for høsten 2017. Sammen med Schenker gikk Norpost i desember 2016 knallhardt ut mot Posten og Bring sin måte å drive på, der statsstøtte forvandles til monopoliserte terminaler og oppkjøp av konkurrenter. Dette ble – som vi meldte her i TS Forum 7. juni – tatt opp igjen av en Østfold-basert gruppe transportører. Les mer om ”Østfold-opprøret” her.

I og med at Posten AS eier 34% av Danske Fragtmænd A/S, og sistnevnte i sitt brev til regjeringen ymter frempå om at de godt kan hjelpe til med å overta det PostNord ikke klarer å håndtere, blir faktisk den danske situasjonen også en del av den norske virkeligheten. Og den norske virkeligheten er at Posten AS ikke klarte å drive transportrutene i Nord-Norge økonomisk. Det mener de altså at Bring Transporttjenester AS kan klare, i og med at de har fått tilslaget på 26 av 33 konkurranseutsatte ruter i dette området.

Posten – som ikke klarer å drive lønnsomt uten statstilskudd i Norge – ytrer altså et ønske, via et deleid transportselskap i Danmark, om å overta pakke- og stykkgodstransporten i Danmark.

Er det flere enn oss som synes det skurrer – både her og der?