Nytt fra NLF

"Nytt fra NLF" er en fast spalte på TS Forums nettside. Nyhetene fra NLF kommer hver 14. dag, og blir lagt ut på våre sider så snart vi har fått dem i vår inn-boks.

Danmark reiser sak om ulovlig kabotasjekjøring i EU

Danmark og en rekke andre europeiske land ber EU om en presisering av regelverket for kabotasjekjøring.
– Urettferdig konkurranse gjennom sosial dumping skal stoppes, sier den danske transportministeren.

Sammen med transportministre fra Finland, Belga, Frankrike, Italia, Spania og Tyskland, har Danmarks transportminister sendt et brev til EUs transportkommissær Siim Kallas. Her kommer de med en klar oppfordring til EU-kommisjonen om å fremme et forslag til presisering av reglene for kabotasjekjøring fordi reglene er uklare og skaper vanskelige og konkurransevridende situasjoner. I brevet står det også tydelig at transportministrene mener tiden ikke er moden for en ytterligere liberalisering av reglene.

Det danske transportministeriet har publisert en uttalelse fra transportminister Pia Olsen (Socialistisk Folkeparti) angående oppfordringen som er sendt Kallas . Den kan du lese her.

Girteka-ledelsen er flau

En Girtekasjåfør er tatt med blankslitte dekk, og selskapets skandinaviske ledelse legger seg flat.

Politiet i Førde fikk i helga tips fra publikum om at en semitrailer tilhørende det litauiske selskapet Girteka kjørte rundt med blankslitte dekk. På mandag ble semitraileren stoppet på isbelagte E39 – med helt nedslitte hjul. Føreren fikk et forelegg på 750,- per dekk samt kjøreforbud inntil nye dekk var ordnet. Politiet syns det var leit å registrere at føreren ikke så noe galt i å kjøre med slike dekk på den isbelagte veien, for føreren ville helst kjøre videre.

Nå legger imidlertid Girteka seg helt flat. Ifølge NRK Sogn og Fjordane legger imidlertid lederen for den skandinaviske avdelingen seg langflat og beklager det som skjedde. Til NRK sier Kęstutis Čižikas:

– Vi må innrømme at vi ikkje klarte kontrollere at det var slitne dekk på denne traileren. Vi ser på det som heilt rettferdig at vi no må betale bot og bytte dekka. Tryggleik er viktig for oss. Når slikt skjer råkar det mange, sier han.
Ifølge ham bruker selskapet utelukkende nye biler og erfarne sjåfører som er godt drillet på trygg kjøring.

I en kommentar til saken sier NLFs adm. direktør Geir A. Mo:
– NLF registrerer Girtekas ydmykhet, det ser vi på som et positivt tegn. Vi håper også at denne saken kan bidra til at både Girteka og andre selskaper blir ytterligere oppmerksomme på det ansvaret de har for trafikksikkerheten.

Navnekonkurranse

Et unikt alarmsystem trenger et unikt navn. Har du det?

NLF har lansert et unikt alarmsystem som skal fungere som en helhetlig sikkerhetsløsning for lastebileiere og sjåfører i det daglige. Via sensorer varsler alarmen om noen nærmer seg dieseltanken på en lastebil. Sjåfør og sentral varsles automatisk ved for eksempel forsøk på bedøvende angrep inne i lastebilen. I tillegg er det utviklet flere forskjellige sikkerhetsapper tilknyttet alarmsystemet.

Dette alarmsystemet krever imidlertid et beskrivende, fengende og flott navn, og derfor ber vi om din hjelp! Hva skal NLFs nye alarmsystem hete? Det settes ikke noen krav til lengde, innhold eller annet vedrørende navn eller undertekst. Vi er på utkikk etter et navn, sammen med et slagord/ en undertekst/ en punchline. Med det mener vi for eksempel:
Freia Melkesjokolade – et lite stykke Norge
Scania – the king of the road

Mer om selve alarmsystemet finner du i dette dokumentet. Denne informasjon gir deg riktig bakgrunn – kanskje inspirasjonen til det riktige navnet ligger nettoppp her?
Vi er på utkikk etter et skikkelig bra merkevarenavn. Og den vi får det fra, blir skikkelig belønnet. Førstepremien er en USA-tur! NLF skal arrangere en tur for medlemmer og andre interesserte til USA på vårparten. Den som kommer opp med det riktige navnet for NLFs unike alarmsystem får NLFs pakketur (reise og opphold, eksl. egenutgifter) betalt. Bidrag nr.2 får full alarmpakke til én bil, inkl. ett års abonnement.

Forslag sendes til post@lastebil.no innen 19. desember. Skriv Navnekonkurranse i emnefeltet. Oppgi navn, adresse og telefonnummer.

Kom igjen, la kreativiteten råde!

Finland tester 80 tonn og 33 meter

Finnene tester ut tyngre og lengre transporter.

TRAFI (Det finske trafikksikkerhetsverket) har godkjent en prøveordning der to kjøretøy i daglig rute får økt tillatt totalvekt og -lengde. Den såkalte High Capacity Transport (HCT) kan veie opptil 80 tonn og være opptil 33 meter lang. Hensikten er at kjøretøyene skal kunne frakte sjøcontainere effektivt og med minst mulig utslipp.

Vogntogene vil kjøre i rute mellom havnen i Helsinki og byen Tammerfors/Tampere, mellom havnen i Mussalo/Kotka og byen Villmanstrand/Lappeenranta, samt mellom de to havnene.