Norske lastebiler med bombrikke for personbiler

Etter press fra NLF og andre transportorganisasjoner, ble det endelig obligatorisk med bombrikke. Og så avslører kontrollene at norske lastebileiere jukser med å bruke brikke til personbil i lastebilen.

Når norske lastebileiere blir fersket med personbilbrikke i lastebilen, er det vanskelig å forsvare, også for oss som skal stå last og brast med næringen. Grunnen er historisk:

I noe som etter hvert ha blitt mange år har både vi i TS Forum, NLF og andre bransjeorganisasjoner kjempet med nebb og klør mot konkurransevridningen som underbetalte sjåfører fra Øst-Europa betyr. Vi har slåss mot dieseltyverier og andre tyverier, mot brudd på kanbotasjereglene og mot dårlige dekk på utenlandske doninger. Og vi har slåss for at bompengebrikke skal være obligatorisk for alle lastebiler. Og dette kravet gikk igjennom; fra 1. januar i år MÅ alle ha bombrikke i bilvinduet.

Da føles de faktisk som et svik når de første, store kontrollene i det nye året avslører at norske transportører er overrepresentert blant dem som har personbilbrikke i lastebilen. Utlendingene skylder statskassa rundt 200 millioner kroner for ikke-betalte bomregninger. Hvem vet hva regnestykket vil vise for norske transportører når man begynner å gå dem nærmere etter i sømmene?

Det blir ikke mindre ulovlig å snyte på bomavgiften av at andre gjør det. Det norske veinettet er basert på utbygging ved hjelp av bompenger – det er nok bare et tidsspørsmål før våre folkevalgte finner ut at det er en fin måte å få dekket vedlikehold på, også. Men å snike seg unna fellesskapets kostnader på denne måten er ikke holdbart.