Filippinsk Dinotrans-sjåfør på glattisen fikk kjørenekt

En filippinsk Dinotrans-sjåfør fikk problemer på holka i Drøbak. Det resulterte i kjøreforbud og avtalebrudd med Toten Transport.

Uforsvarlig på flere måter

Det latviske vogntoget med sjåfør fra Filippinene endte opp med kjørenekt og en brutt kjøreavtale med Toten Transport, etter å ha fått problemer i en liten kneik hos mottaker av godset, Neraal Maskin i Drøbak. I tillegg til at det var første gang sjåføren var i Norge, hadde bilen dårlige dekk, feil kjettinger og manglende ABS-funksjon.

Toten Transport bryter samarbeidet med Dinotrans

I følge adm. dir. Roy Jakobsen i Toten Transport, er bruddene på norske lover og regler også brudd på samarbeidsavtalen bedriften har hatt med Dinotrans. Avtalen ble derfor terminert med øyeblikkelig virkning. I følge et intervju med Rune Berg Stiansen, direktør i Toten transport Oslo, i TransportMagasinet, har markedet endret seg meget de siste årene. -Av den grunn må også vi ansette utenlandske sjåfører på norskeide biler, utover det har vi også noe samarbeid med tyske, polske og danske transportører. I dette tilfelle har Dinotrans ikke fulgt våre retningslinjer og avtale. Noe som resulterer i et umiddelbart opphør av samarbeidet med Dinotrans.

Sjåføren “hadde fått dispensasjon” fra sjefen sin

Sjåføren på vogntoget skal ha sagt at han hadde fått beskjed fra sin sjef om at han hadde dispensasjon for å kjøre på de mangelfulle dekkene i Norge. Som TransportMagasinet skriver: Heldigvis er det ikke hans sjef som bestemmer hvordan reglene skal være i Norge.