Foto: Statens vegvesen

Ble tatt med en annens sjåførkort!

Jukset har ingen ende, kan det se ut som. En kontroll ved Våvatnet avslørte en litauer som kjørte med en annens sjåførkort.

Hvordan skaffer man seg lengre kjøretid og lar være å ta ut påbudt hviletid? Enkelt nok; man låner en annens sjåførkort! Dette er bare enda en måte å kunne tilby billigere frakt på, ved å jukse med sikkerhetsreglene kan man kjøre lenger hvert døgn og slik ta jobber fra de av oss som faktisk er pent nødt til å følge reglene.

Nå er det altså avslørt igjen. Statens vegvesen meldte klokken 11.42 på Twitter at en litauisk sjåfør mistet førerkortet etter at han hadde kjørt med en annen manns sjåførkort. Lastebilen ble stoppet av Statens vegvesens kontrollgruppe langs E39 ved Våvatnet natt til torsdag, skriver adressa.no.

“Dette er en av de kjente måtene å manipulere kontroller for kjøre- og hviletid blant sjåfører på. Det er et problem for trafikksikkerheten at folk som jobber så mange timer kan kjører uten hvile”, sierJan Ivar Moen, leder for Statens Vegvesen kontrollgruppe i Sør-Trøndelag.

De som bruker en annen sjåførs sjåførkort kan unngå regelverket for pålagt hvile og kjøre lenger enn det som er lovlig. I følge Moen er det slett ikke uvanlig at de tar sjåfører som kjører på andres sjåførkort.

Og eieren av sjåførkortet? han ble stoppet i samme kontroll – han var faktisk sjåfør på bilen foran den litauiske sjåføren …

Det kan kanskje virke som om vi i TS Forum Norge syter fælt om ulovlighetene som skjer på norske veier. Og svaret er: Ja – vi syter. Og grunnen til at vi syter, er at lovbruddene for det første er regelen heller enn unntaket i bestemte miljøer. For det annet bidrar jukset til å skape en konkurransevridning der jukserne får jobbene fordi de klarer å gå under i pris. Dette er igjen et resultat av at transportkjøperne – blant dem store, statlige eide bedrifter – ikke tar seg bryet med å sjekke om egne underleverandører har papirene i orden, både når det gjelder godkjenninger, sertifikater, fraktpapirer, kabotasjekjøring og overholdelse av kjøre- og hviletid – for å nevne noe. Det er vår egen transportbransje det går ut over. Som en organisasjon for norske transportsentraler vet vi at det faktisk er våre medlemmers eksistens det står om.