Arbeiderpartiet vil ha solidaransvar i lovs form

VG melder at Arbeiderpartiets Arild Grande, leder for Arbeidslivsutvalget i Arbeiderpartiet, mener at det blir gjort for lite med kontroller av utenlandske vogntog, i tillegg til at det ikke følges opp med sanksjoner mot bedrifter som bare handler på pris og ikke bryr seg om “detaljer” som sikkerhet og konkurransedyktig lønn.

Solidaransvar betyr å MÅTTE ta ansvar

I praksis betyr et lovfestet solidaransvar at bedriftene som leier inn underbetalte sjåfører, vil få regningen på mellomlegget opp til lovfestet lønn for sjåføren det gjelder.
Det er flere som er på banen i denne saken; NLF, Yrkestrafikkforbundet og Personskadeforbundet har alle engasjert seg for å få gjort de nødvendige endringene i lovverk og kontrollfrekvens.

I media har det de siste ukene vært fokus på en polsk tungstransportsjåfør som har vært innblandet i to store ulykker på kort tid, med tre hardt skadde personbilister som resultat. Kjøringen hans har vært karakterisert som svært sjansepreget, og den siste ulykken fant til alt overmål sted mens mannen var nektet kjøring i Norge etter den første ulykken!